شرایط و آداب ظاهری تلاوت قرآن

مطالب قرآنی

آموزش و مفاهیم قرآنی و مذهبی

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ مطالب قرآنی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

الف- آداب ظاهری تلاوت
آداب ظاهری تلاوت قرآن، عبارت است از:
1- قرآن رو به قبله تلاوت شود.
2- شخص تلاوت کننده با وضو باشد.
3- دهان خوش بو و پاکیزه باشد. حضرت رسول اکرم (ص) مى‏فرماید:« راه ‏قرآن‏» را نظیف و پاكیزه كنید. مى‏پرسند: راه قرآن چیست؟
مى‏فرماید: ‏دهان ها‏یتان. مى‏پرسند: چگونه؟ مى‏فرماید: با مسواك. (9)
4- برای رعایت ادب، قاری با سكون و وقار نشسته باشد، یا ایستاده رو به قبله و سر پیش افكنده و تكیه نزده و چهار زانو ننشسته ‏باشد، و پاى خود را دراز نکند. بلكه مانند كسى باشد كه در نزد جلیل الشان ‏مى‏نشیند، یا مى‏ایستد و احترام را رعایت نماید.
5- قاری شمرده و با آرامش بخواند. از این جهت است كه در احادیث آمده است كه: «هر گاه كسى در كمتر از سه‏ روز، قرآن را ختم كند، دانا نیست.‏» (10)
در حدیث دیگر روایت شده که: «دوست ندارم كه كسى در كمتر از یك ماه، یك ختم قرآن ‏كند .» (11) البته ماه مبارک رمضان مستثنی شده و در روایت آمده: « در هر سه روز، قرآن را ختم ‏كنید.» (12)
6- از جمله آداب، آن است كه تلاوت کننده گریه نماید. و اگر او را گریه نیامد، حالت گریه و زاری به خود بگیرد.
7- قاری قرآن را با صدای اندكى بلند بخواند، البته اگر از ریا ایمن باشد.
8- در دستورتلاوت قرآن، صداى خوش سفارش شده است و از قارى خواسته‏اند كه نكات ‏ظریف تلاوت - اعم از كشیدن صدا و یا زیر و بم آن و ترجیع قرائت و غیره - را رعایت كند.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:«هر چیز زیورى دارد و زیور قرآن، آواز خوش است.‏»
پیامبر اکرم در روایتی دیگر می فرماید: « قرآن را با صداى خود خوش كنید، زیرا صداى خوش زیبایى قرآن را افزون ‏مى‏كند.»
9- حق آیات مراعات شود. بدین نحو كه؛ قاری وقتی به آیه سجده رسد سجده كند. و چون به آیه عذاب رسد به خدا پناه برد. و چون به آیه رحمت و ذكر نعیم بهشت رسد، آن را از خدا مسئلت نماید. و چون به‏ آیه‏اى رسد كه مشتمل بر تسبیح یا تكبیر پروردگار باشد تسبیح و تكبیر او كند. و چون‏ به آیه دعا و استغفار رسد دعا و استغفار نماید.
در حدیث دیگر، امام صادق علیه السلام فرموده است:
كسى كه قرآن بخواند، ولى قلبش رقت پیدا نكند و در برابر خداوند خاضع نشود و در درون، حالت ‏حزن و خشیت و هراس نیابد، شأن و جایگاه والاى خدا را سبك شمرده است. بنگر كه كتاب پروردگارت را چگونه مى‏خوانى و با منشور سعادت ‏خویش چه برخوردى دارى؟ و اوامر و نواهى آن را چگونه پاسخ مى‏دهى و حدود و تكالیف آن را چگونه ‏امتثال و فرمان بردارى مى‏كنى؟! در آیه‏هاى وعد و وعید، درنگ كن، در امثال و مواعظ قرآن اندیشه نما. مبادا اقامه حروف و قرائت ‏ظاهر، تو را در تباه ساختن حدود آن بیندازد!... (13)
10- در ابتداى قرائت « اعوذ بالله من الشیطان الرجیم‏» گفته شود.
11- قاری از هر سوره كه فارغ شود بگوید:
«صدق الله العلى العظیم و بلغ رسوله الكریم اللهم انفعنا به و بارك لنا فیه الحمد لله رب العالمین.‏»
12- قرآن با نیت خالص و برای رضای خدا تلاوت شود. تلاوت‏ كننده باید مواظب دام و دانه‏ شیطان باشد و در پُر رنگ كردن اخلاص خود در تلاوت قرآن بكوشد.
این ضرورت از آن جا دو چندان مى‏گردد كه شیطان در تلاوت قرآن راحت‏تر از دیگر عبادات مى‏تواند رخنه كند، زیرا تلاوت قرآن با ارائه‏ هنر تلاوت و صوت و تجوید همراه است. همین نكته مى‏تواند مركب شیطان در به انحراف كشاندن انگیزه‏ تلاوت كننده باشد .
به عبارت دیگر كسانى كه به قصد ارائه‏ صوت و هنر تجوید خود و در نتیجه كسب وجهه در نزد این و آن قرآن را تلاوت مى‏كنند، مرتكب عبادت ریایى شده و نه تنها این تلاوت ارزش و پاداش الهى ندارد، بلكه بر اساس روایتى كه بیان شده، خشم پروردگار را به دنبال دارد.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «... اى عالم به قرآن! به وسیله‏ آن فروتنى پیشه كن تا خداوند تو را بالا ببرد و آن را وسیله‏ عزت‏ طلبى و تكبر قرار مده تا خوارت نگرداند. اى داناى قرآن! خود را براى خدا بیاراى، تا خدا تو را بیاراید و خود را به آن - قرآن- به خاطر مردم میاراى، تا خداوند تو را به آن زشت ننماید... .» (14)
و كسى كه از روى ریا و سمعه و براى جدال با جاهلان و مباهات به علما قرآن را یاد بگیرد، در قیامت ‏خداوند استخوان‏هایش را متفرق كند و هر گاه قرآن را یاد بگیرد و فروتنى نماید و بندگان خدا را قرآن یاد بدهد و از خداوند پاداش بطلبد، در بهشت كسى پاداشش از او بیش‏تر نیست... .» (15)
13- در هنگام قرائت قرآن ساکت شود. امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: هر گاه نزد تو قرآن تلاوت مى‏شود، بر تو لازم است گوش بدهى و سكوت و توجه داشته باشى؛ « اذا قرى‏ء عندك القرآن وجب علیك الانصات و الاستماع.‏» (16)
این همان نكته قرآنى است كه در آیه 204 سوره اعراف آمده است: " و اذا قرى‏ء القرآن فاستمعوا له و انصتوا ترحمون."
14- قاری از روى «مصحف‏» تلاوت كند كه نگاه به «مصحف‏» و تلاوت از روى آن، حساب خاصى دارد و در روایات، روى این موضوع تاكید شده است.
15- به هنگام تلاوت قرآن، به چیز دیگرى فكر نكند و متوجه آیات قرآن باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 5 بهمن 1395برچسب:شرایط+دین+اسلام+قرآن,

] [ 17:47 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه